Lesk a bieda nitrianskeho autosalónu (reportáž z Autoshow Nitra 2022)
Ovzduším sa šíril mierny, no nepríjemný zápach pripomínajúci zatuchnutosť miesiacu sa s cigaretovým dymom. To nie je zážitok zo 4. cenovej skupiny ani z obecného kultúrneho domu, ktorý pamätá Gustáva Husáka. To je to prvé, čo vám udrelo do nosa, ak ste navštívili Autoshow Nitra 2022 na nitrianskom výstavisku Agrokomplex.
Staré časy sú preč
Obzerať autá som do Nitry chodieval ešte ako chlapec spolu s rodičmi. Vtedajšie autosalóny bývali plné noviniek, za posledné roky však nemali najlepšiu povesť. Toho som si bol vedomý, tentoraz som tam šiel so zámerom nadviazať kontakty s výrobcami a predajcami elektromobilov, nabíjačiek a ďalšieho príslušenstva. Za posledný rok som totiž často písal o elektromobilite a obnoviteľných zdrojoch energie.
Nečakal som však, že nájdem poloprázdne asfaltové plochy, kedysi plné vystavených áut. Nečakal som ani vyľudnené pavilóny plné starých zatuchnutých kobercov, ba ani stánky či celé pavilóny venované niečomu, čo s automobilizmom vôbec nesúvisí.

Tento rok bez VW group a Citroënu
Poloprázdne parkovisko neveštilo nič dobré, napriek tomu som nabral odvahu a vkročil do prvého pavilónu s označením „A“. Do nosa mi udrel zvláštny zápach pripomínajúci zatuchnuté plesnivé priestory a cigaretový dym. Veru, interiéry pavilónov nitrianskeho Agrokomplexu by si už naozaj zaslúžili rekonštrukciu.
Naleštené americké klasiky ako Ford Mustang, Dodge Charger, Chevrolet Corvette či impozantný, takmer 6 m dlhý Lincoln Continental Mark V, vo mne vyvolali úžas a aspoň na chvíľu ma vrátili do detských čias.

Druhý pavilón bol venovaný tuningu. Po ňom nasledoval interaktívny pavilón s výstavou Ministerstva pôdohospodárstva, ktorý tam asi niekto zabudol ešte od augustového Agrokomplexu (spolu s orientačnými tabuľami po celom areáli).
Ďalší pavilón mal byť venovaný audiotuningu – napriek tomu, že bol relatívne malý, bol poloprázdny a relatívne nezaujímavý. Nasledoval pavilón, kde prebiehali majstrovstvá sveta v elektronických športoch (nepochopil som, podobne ako v prípade pavilónu s výstavou venovanou pôdohospodárstvu). Ďalší v poradí bol opäť pavilón venovaný tuningu.
Po prechode 6 pavilónov v abecednom poradí, som sa dostal k tomu hlavnému, čo by na správnom autosalóne (autoshow) nemalo chýbať – novým, moderným autám. Z 10 pavilónov im boli venované „až“ 3, ešte k tomu posledné v poradí.

V ich priestoroch sa tiesnilo 14 automobiliek. Žiaľ, v zastúpení samotných predajcov a nie importérov, ktorí by mali byť vlajkonosičmi automobiliek a urobiť z výstavných plôch výkladné skrine značky. Navyše, chýbal napr. Citroën aj celá VW group, vrátane najpredávanejšej značky u nás – Škoda. Hádam organizátori vedia, čo robia, peniaze by som si na to však nestavil.

Slovenský microcar, nová Dacia a obnažený Defender
Aby som nebol iba kritický, ako prvý sa mi do cesty postavil „stánok“ mojich obľúbených Subaru. Nový Forester vyzerá podľa mňa úžasne, aj keď chápem, že nie každému sa dizajnový smer Subaru páči.
Škoda, že konfigurácia e-boxer je iba mild hybrid. Nové motory od Subaru už zďaleka nie sú také nenažrané ako kedysi – môj starší atmosférický 2-litrový Forester si zobral aj 10 l pri pokojnej jazde. V plug-in hybridnej verzii by však mohli byť jednotlivé modely ešte úspornejšie a výkonnejšie. Nová, elektrická Solterra príde na trh v najbližšom čase a bude dvojičkou Toyoty bZ4x.

O kúsok ďalej som konečne naživo videl elektrickú Hondu e. Nejde síce o horúcu novinku, má však nadčasový dizajn a zadný pohon, takže vysoký fun factor je zaručený (žiaľ, aj vysoká cena).
Najzaujímavejším exponátom z celej Autoshow Nitra 2022 bol pre mňa Patak Rodster. Ide o projekt slovenského microcar, teda malého a ľahkého auta spadajúceho do kategórie L7eA2 – podobne ako tzv. ťažké štvorkolky či microcars ako Renault Twizzy, Citroën Ami či Ligier.
Tie stavili na futuristický vzhľad a nedopadlo to najlepšie. Patak Rodster ma však zaujal atraktívnym dizajnom, ktorý vychádza z pretekárskych áut 30. rokov 20. storočia. Myslím si preto, že na rozdiel od menovaných microcars, má šancu osloviť širšie skupiny (nielen mestských) vodičov. K dispozícii budú dve karosárske a dve pohonné verzie (benzínová a elektrická). Budem tomuto zaujímavému, čisto slovenskému projektu držať palce.

Zastavil som sa tiež pri „stánku“ Dacia. Automobilka neprestáva prekvapovať novými konceptmi, ktoré však na výstavnej ploche, na rozdiel od nového loga, chýbali. Elektrický Spring je naživo skutočne malý a aj vďaka na dnešné pomery miniatúrnym kolesám, pripomína šliapacie autíčko. Možno by bolo lepším riešením vyrobiť niečo ako prvý Renault Twingo, ktorý mal napriek rozmerom vnútri priestoru na rozdávanie, a vybaviť ho el. pohonom. Ale rozumiem, že bezpečnosť zrejme nepustí.

Protikladom Springu je nové, takmer 4,6 m dlhé, 5- i 7-miestne MPV Dacia Jogger. Momentálne je dostupné v benzínovej a LPG verzii, čoskoro by sa však mal objaviť aj ako plug-in hybrid.

Ak ste zvedaví na plug-in hybridy, v stánku Land Rover ste mohli vidieť kompletnú technológiu pohonu nového Defendra.

Elektromobilita iba v minimálnom zastúpení
Ak nepočítam jednotlivé modely áut, elektromobilite sa venovalo iba zopár vystavovateľov. Išlo o stánky univerzít s elektrickými pretekárskymi špeciálmi, vodíkovým autobusom či vodíkovým palivovým článkom. Najzaujímavejším bol vodíkový superšport MH2, ktorý je produktom spolupráce Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach a spoločnosti Matador group.

Nabíjačky elektromobilov ponúkali 2 stánky – Eco Auto a Revolo Power. Išlo však o výrobky iných značiek, nie o produkty vlastného vývoja. Je to škoda, keďže viem o viacerých slovenských predajcoch a prevádzkovateľoch nabíjacích staníc, ktorí majú vlastný vývoj.

Quo vadis, Autoshow Nitra?
Ak by som to mal zhrnúť, nebyť noviniek od automobiliek (aj keď nie príliš horúcich), pripadal by som si ako pred 20 rokmi. Žiaľ, nitriansky autosalón pokračuje v negatívnom trende a necháva veľa návštevníkov sklamaných, čo je vidno aj z reakcií na ich facebookovej stránke.

Aby som bol objektívny, vstupné 7 € pre dospelých bolo na dnešnú dobu skutočne lacné a nemôžem proti nemu povedať pol slova. Okrem toho sa na Autoshow Nitra 2022 konali aj rôzne sprievodné podujatia ako ukážky hasičskej či policajnej techniky, akrobacie na motorkách či tuningová show.
Občas som však mal pocit, že vystavovatelia ani organizátori túto udalosť neberú príliš vážne. Uvidíme, ako dopadne na jar Incheba, ktorá tento rok priniesla aspoň zaujímavé výstavné premiéry.
Pomôžem vám s textami o elektromobilite a technike
Venujete sa elektromobilite, technike, elektrotechnike alebo príbuznej oblasti a lámete si hlavu s tým, ako vytvoriť kvalitný obsah pre potenciálnych zákazníkov? Rád vám s tým pomôžem. Pozrite si ponuku mojich služieb.