Michal Toma – moja cesta ku copywritingu

Som profesionálny copywriter, odborník na texty o technike. 10 rokov som pracoval ako (elektro)technik. Zapájal som silno- a slaboprúdové zariadenia v domácnostiach i v priemysle, klimatizácie, kamery, alarmy, automatizačné zariadenia či hydraulické a pneumatické systémy. 

Mám prehľad v TZB, fotovoltike, elektromobilite, automobilizme, v niektorých oblastiach strojárstva a stavebníctva či v príbuzných odboroch.

Od r. 2018 sa venujem copywritingu a content marketingu na plný „úväzok“. Sledujem najnovšie trendy v marketingu, dizajne a vo všetkom, čo s súvisí s mojou prácou.

A čo je najdôležitejšie: som veľmi zvedavý a mám rád originalitu. 

Michal Toma – copywriter – odborník na techniku

7 dôvodov, prečo so mnou spolupracovať:

  •  1. Som odborník – viem, o čom píšem, pretože som to zažil v praxi.
  •  2. Písal som pre veľké značky – napr. Legrand, Viessmann, Rehau, NAY Elektrodom či Zeppelin SK.
  •  3. Som profesionál – môžete mi dôverovať, že naša spolupráca bude bezproblémová. O všetkom dôležitom vás budem informovať vopred a včas.
  •  4. Som skúsený copywriter – copywritingu a content marketingu sa venujem na plný úväzok od r. 2018. Pri tvorbe textov využívam aj svoje znalosti z oblasti webdizajnu, použiteľnosti, typografie a SEO.
  •  5. Vopred viete, koľko zaplatíte – žiadne prekvapenia na faktúre, vopred vám pošlem cenovú ponuku.
  •  6. Nemáte žiadne náklady navyše – napr. na editora či SEO špecialistu. Texty odo mňa sú vyladené a na publikovanie pripravené.
  •  7. Nižšia cena pri dlhodobej spolupráci – objednajte si balík článkov a za každý zaplatíte menej.

Moja cesta ku copywritingu

Som unikátna kombinácia, akú inde nenájdete. Nespadlo mi to však do vienka samé.

Môže za to súhra šťastných náhod, ale aj roky praxe – či už so skrutkovačom a skúšačkou, alebo s perom a klávesnicou.

Prečítajte si, ako sa to vlastne všetko zomlelo:

1989: Narodený v Československu

Narodil som sa v nedeľu, na hody. Fotku ako dôkaz nemám, budete mi teda musieť veriť, že to bolo v normálnej pôrodnici a nie na kolotoči.

Vtedy som ešte netušil, že o 2 mesiace príde zmena, ktorá ovplyvní celý môj život a vďaka ktorej budeme môcť v našej krajine opäť slobodne žiť a podnikať.

MT

1991: Začínam tvoriť

Už vo veku 2 rokov skladám a tvorím. Kľúčovými slovami môjho detstva sa stávajú Cheva, Seva, Merkur Lego. Chuť objavovať tajomstvá elektroniky vo mne prebúdza dedko, ktorý moje diela z Merkuru oživuje elektromotorčekmi. Niektoré hučia, iné pískajú a otáčajú vrtuľami. Prežívam bez ujmy – všetko je, našťastie, napájané bezpečnými 4,5 V z batérie.

2004: Elektrotechnická priemyslovka a prvé „kopnutie“

Elektrotechnická priemyslovka bola pre mňa jasnou voľbou. Niektorí spolužiaci nachádzali vôňu lesa v borovičke, mne ju pripomínali výpary z kolofónie roztopenej spájkovačkou. Dieliky stavebníc som vymenil za rezistory, kondenzátory, tranzistory vlastnoručne vyleptané plošné spoje, z ktorých vznikali zosilňovače, nabíjačky, domáce zvončeky atď. Prišlo aj prvé „kopnutie“, našťastie len 230 V medzi ukazovákom a prostredníkom. Prúdové chrániče rozšírené neboli a tá sekunda pod napätím sa mi zdala byť poriadne dlhá.

Michal Toma

MT

2008: Dávam prednosť praxi pred teóriou

Počas štúdia elektroniky na FEI STU sa na mňa namiesto praktických informácií sypali kvantá vzorcov, integrálov a matíc. Kalkulačku som preto vymenil za skrutkovač, multimeter a skúšačku – sebarealizáciu som odišiel hľadať do praxe. Vystriedal som niekoľko zamestnaní od procesného inžiniera cez elektrotechnika v kusovej výrobe až po elektroinštalatéra.

2011: Elektromontáže „na živnosť“

Po založení živnosti sa práca hrnula rýchlo. Za tie roky mi rukami prešiel nespočet kilometrov slaboprúdových i silnoprúdových rozvodov a stovky elektroinštalačných prvkov ako ističe, vypínače či zásuvky. A to nielen v domoch bytoch, ale aj vo výrobných halách. Dôverne som sa spriatelil aj s pneumatickými a hydraulickými systémami v automobilovom priemysle.

Michal Toma a elektromontáže

Michal Toma – satelity

2014: Satelity, e-shop, blog a prvá skúsenosť s obsahovým marketingom

S koncom analógového vysielania vznikol veľký dopyt po satelitnej technike, preto som sa od r. 2011 je venoval aj jej montážam. V r. 2014 som začal prevádzkovať e-shop so satelitnou technikoupísať návody a rady pre potenciálnych zákazníkov na blog. Vtedy som ešte netušil, že som objavil obsahový marketing. Možno som vedel niečo o satelitoch, ale rozhodne nie o písaní. To dokazuje aj „slogan“ na foto, za ktorý by som sa dnes ako copywriter najradšej zahrabal pod čiernu zem.

2015: Remeselné pivo a prvý vlastný magazín

So sat. technikou som neuspel, rozbieham však ďalší e-shop. Učaroval mi nový produkt – remeselné pivo z malých pivovarov, ktoré ma pohltilo. Skúmal som jeho históriu, varil som svoje vlastné, natáčal o ňom videá a písal články, ktoré som publikoval na vlastnom magazíne. Objavil som čaro písania a tvorby obsahu v celej jeho kráse a vedel som, že už niet cesty späť – ani v pive, ani v kariére.

MT – craft beer

Michal Toma – odborný copywriter – topbyvanie.sk

2018: Copywriterské začiatky

Definitívne mením skúšačku a montérky za klávesnicu počítača a začínam ako redaktor pre portály topbyvanie.sk a spotrebitelskytest.sk. Píšem recenzie produktov, ale aj návody a tipy, ako sa vysporiadať s každodennými problémami v domácnosti. Ani sa nenazdám a je ich vyše 200. Popritom prichádzajú prvé menšie zákazky a prví stáli klienti.

2019: Prechod na voľnú nohu a vlastné projekty

Klienti pribúdajú a ja sa rozhodujem pre prechod na voľnú nohu. S tým prichádza aj vlastné logo a slogan „Na slovách záleží“. Okrem klientských pribúdajú aj moje vlastné projekty, na ktorých si testujem rôzne typy obsahu. Tepláky, v ktorých som pracoval z domu, som vymenil za rifle a tričko, resp. košeľu. Do coworkingov a kaviarní sa predsa len hodia viac.

Michal Toma – copywriter na voľnej nohe

Michal Toma – odborný copywriter na texty o technike

2022: Špecializácia a refresh osobnej značky

Zisťujem, že je nemá zmysel liezť do kapusty iným copywriterom a marketérom. Sústredím sa preto na to, čo viem najlepšie a kľúčovým slovom mojej ďalšej copywriterskej kariéry sa stáva špecializácia na texty o technike. Elektroinštalácie robím už iba sporadicky, no ostávam vo fachu. Študujem odbornú literatúru, navštevujem veľtrhy, školenia a ďalšie podujatia venované elektrotechnike, technike ale aj marketingu. S refreshom značky oživujem aj svoj web, kontá na sociálnych sieťach a blog.

Môj príbeh tu ani zďaleka nekončí

Ak chcete, aby som bol súčasťou toho vášho, pozrite si, ako vám môžem pomôcť. Alebo mi rovno napíšte.

Cenu sa dozviete vopred – pošlem vám cenovú ponuku.

Kliknutím prejdete na stránku s kontaktmi.

Copywriter Michal Toma
Návrat hore