Ako bolo na Smart energy forum 2024
Slovensko sa oproti západným krajinám „fotovoltizuje“ pomaly, preto som rád za každú výstavu alebo event venovaný fotovoltike. A ešte radšej som, keď ich mám do hodinky cesty. Tak som teda zbehol na Smart energy forum 2024 do Nitry. Prečítajte si, čo som sa dozvedel.
Najmä o fotovoltike
Na začiatok poznámka: neberte, prosím, tento článok ako reportáž, na to je tu málo fotiek a informácií. Spísal som iba svoje dojmy.
Smart energy forum je veľtrh modernej energetiky (najmä fotovoltiky), ktorý sa od roku 2016 koná takmer každoročne. Minulý rok to bolo v Senci, ešte predtým v Prahe a teraz, v roku 2024, v Nitre.
No… veľtrh. Na nitrianskom Agrokomplexe zabralo „až“ jednu malú halu cca 40 vystavovateľov. Aspoň tak uvádzal organizátor, nepočítal som, ale plus-mínus by to sedelo.
Takže skôr… malotrh? Dajme tomu, že malý veľtrh, aj keď tie slová sa asi navzájom vylučujú. V každom prípade, súčasťou boli aj zaujímavé prednášky, ja som však stihol iba poslednú.
Stav výstaviska Agrokomplex komentovať už nebudem. Len ma trochu mrzelo, že bol otvorený iba bočný vstup asi 500 m od hlavnej brány. Súdiac podľa komentárov ďalších návštevníkov, som nebol sám, koho to prekvapilo. A určite to nepotešilo ani tých, ktorí si zaplatili za parkovanie pri hlavnej bráne, keď v areáli bolo parkovanie k dispozícii zadarmo.
Fotovoltika je čoraz krajšia
Z technologického hľadiska som neočakával žiadne bomby… a naozaj som žiadne ani neobjavil.
Aspoň mi teda nič neudrelo do očí, aj keď sa musím priznať, že som neštudoval podrobne všetky stánky. Ak som niečo vynechal, upozornite ma na to. Budem rád.
Konečne som videl naživo full-black panely, ktoré sú (takmer) celé čierne. Rozdelenie na články je (takmer) neviditeľné a chýba na nich typická mriežka, ktorá mnohým ľuďom na fotovoltických paneloch prekážala. Je to krajšie na každej streche, ale s tmavou splynú oveľa lepšie než bežné panely.

Zaujali ma aj montážne konštrukcie pre panely, ktoré si prinieslo na ukážku veľa vystavovateľov. Takú konštrukciu jednoducho prispôsobíte rozmerom panelov, zmeníte náklon a orientáciu – všetko podľa potrieb aktuálnej inštalácie. Konštrukcie sú vybavené aj ďalšími prvkami, ktoré uľahčia montáž – napríklad priestorom pre závažie či ochrannými plechmi proti vetru, ktorý by na panely tlačil odspodu.
Vyrábaniu konštrukcií na kolene z profilov teda už pokojne môžeme zamávať na rozlúčku. Dnes to už nemá zmysel a žiadna firma sa nemôže vyhovoriť, že by hotové riešenia na trhu neboli dostupné.
Páčili sa mi tiež modulárne batérie (najmä) pre domácnosti. Žiadne kovové ani plastové rozvodné skrine, ale pekne na sebe poukladané moduly, ktoré na prvý pohľad pripomínajú… vlastne ani neviem, čo. Niečo ako dizajnovú mobilnú klimatizáciu alebo zvlhčovač vzduchu.

A zaujala ma tiež jedna ne-fotovoltická záležitosť.
Elektrikár by si povedal, že na takých inštalačných krabiciach sa už nedá nič vylepšiť. Potom som však zbadal tieto krabice Hensel:

Okrem zaujímavého oblého dizajnu majú aj viacero vylepšení. Vidno, že dizajnéri na produktom skutočne premýšľali a nechceli iba prvoplánovo zaobliť rohy, aby sa odlíšili.
Tak napríklad na skrutkovacích poistkách vďaka ich zrezanému tvaru hneď uvidíte, či sú dostatočne pritiahnuté. A teda aj to, či je krabica dobre utesnená. Krabice majú tiež jednoduchý systém pre uchytenie svorkovníc a ďalšie výhody. Nechce sa mi to tu rozpisovať, ak vás to zaujíma, pozrite si stránky Hensel.

Meno fotovoltike kazia aj garážové firmy
Na Smart energy forum som išiel tiež nadviazať nové kontakty s vystavovateľmi. Často totiž píšem o fotovoltike, elektromobilite a ďalších moderných technológiách.
S viacerými – či už inštalačnými firmami alebo dodávateľmi FV komponentov – sme sa zhodli, že problémom na Slovensku je najmä zlá kvalita montáží.
Len za minulý rok u nás vznikli stovky inštalačných firiem. Nie elektroinštalačných, ale takých, ktoré sa zameriavajú iba na inštalácie fotovoltiky.
Žiaľ, veľa z nich je tzv. garážových. S fotovoltikou majú minimálne skúsenosti a často ani nezamestnávajú kvalifikovaných elektrikárov. Alebo „berú“ ľudí so slabou praxou vo FV montážach či elektromontážach. A z niektorých fotiek montáží to vidno už na prvý pohľad.
Prečo to vôbec riešiť, keď je tento problém dlhodobý vo všetkých remeslách?
Za prvé – neprofesionálny prístup kazí meno fotovoltike a „zelenej“ energii ako takej. Aj tak je okolo nej veľa nezmyselného hejtu, tak prečo to ešte zhoršovať?
Za druhé – V prípade zle nainštalovanej fotovoltiky sa doslova zahrávate s ohňom. Elektrický oblúk jednosmerného prúdu, ktorý vzniká pri poruche alebo nevhodne zvolených komponentoch, horí oveľa intenzívnejšie a dlhšie než v prípade striedavých 230 V. Nie je to teda ako pri bežnej elektroinštalácii, že niekde niečo „buchne“ a elektrikár odcvakne obhorený koniec kábla.
A to už nehovorím o napätí, ktoré „lezie“ z panelov do striedača a môže dosiahnuť pokojne aj 1 000 V a spôsobiť niečo oveľa horšie.
Neveríte? Pozrite si video, čo sa stane so zle zapojeným konektorom fotovoltických panelov:
Príležitosť pre profesionálov ako ste vy
Všimol som si ešte jednu zaujímavosť – väčšina vystavovateľov bola z Česka a Nemecka. Jasné, pre české firmy je prirodzené expandovať na Slovensko tak ako v iných odvetviach.
Čo to však znamená pre slovenské firmy?
Že na trhu je stále veľa príležitostí a fotovoltika u nás sa oproti západu ešte len rozbieha. To mi takisto potvrdilo viacero vystavovateľov.
Navyše, kvôli „garážovým“ firmám je úroveň služieb nastavená veľmi nízko. Poctivá firma, ktorá vie, čo robí, ju nebude mať problém prekonať.
Pracujete s fotovoltikou a chcete sa odprezentovať lepšie ako konkurencia?
Mám pre vás pár tipov:
- Sadnite si, porozmýšľajte, čo robíte inak ako ostatní a čo zákazníkom môžete dať iba vy a konkurenti (zatiaľ) nie.
- Jednoznačne a zrozumiteľne komunikujte vašu profesionalitu a ďalšie konkurenčné výhody. Nemusí to byť nič bombastické. Ponúkate napríklad 5 rokov záruku na montáž? Bezplatný vzdialený dozor? Automatické upozornenia na pravidelný servis či revíziu? Nebojte sa to zákazníkom povedať. Ak aj vaši konkurenti ponúkajú to isté, je pravdepodobné, že to dostatočne nekomunikujú.
- Snažte sa riešiť problémy zákazníkov ešte skôr, než si vyberú vašu firmu. Ideálne ešte skôr, než sa vôbec rozhodnú, že chcú fotovoltiku. Najlepšia cesta je tvoriť dlhodobý obsah, napríklad na svojom firemnom blogu, ktorý budete mať priamo na firemnom webe.
Neviete si rady? Som tu pre vás. Stačí sa sa mi ozvať a dohodneme si online call, kde preberieme vaše problémy.
Kliknutím prejdete na stránku s mojimi kontaktnými údajmi.