Kalendár

Ako a prečo plánovať obsah + redakčný kalendár zadarmo na stiahnutie

Chcete rozbehnúť svoj firemný blog? Sociálne siete? Youtube kanál? Ako rodený chaotik vám odporúčam zaviesť si do publikovania systém, vďaka ktorému to budete robiť efektívnejšie. Ten systém začína redakčným kalendárom. Prečítajte si, čo je redakčný kalendár, čo by mal obsahovať a čítajte až do konca. Čaká tam na vás darček.

Inteligent sa vyzná aj v chaose… alebo nie?

Nepovažujem sa zrovna za ne-inteligentného človeka (veď kto by si aj priznal, že je hlúpy, že?). 

Napriek tomu som po rokoch chaotickej práce prišiel na to, že príslovie z nadpisu síce platí, ale keď si vytvorím na všetko systém, budem pracovať efektívnejšie. A týka sa to aj publikovania obsahu. 

Ak nebudete publikovať pravidelne, nemusíte so svojím firemným blogom alebo iným médiom dosiahnuť najlepšie výsledky. 

Pravidelnosť ocenia:

  • vaši čitatelia (teda aj potenciálni zákazníci), ktorí budú vedieť, kedy majú očakávať nový obsah,
  • vaši zamestnanci, ktorí budú blog plniť obsahom alebo vám pripravovať podklady,
  • Google, ktorý uprednostňuje pravidelne aktualizované stránky. Aj preň je lepšie, keď publikujete jeden článok za mesiac ako 10 článkov za jeden týždeň v roku.

Pravidelnosť je dobrá bez ohľadu na to, či publikujete články na blogu, príspevky na sociálnych sieťach, videá na Youtube alebo roznášate letáky do schránok (áno, aj to ešte niektorí robia a môže to byť prekvapivo účinné).

Majte všetky informácie na jednom mieste

„Ok, ok, tak si to zapíšem do Google kalendára a vybavené,“ poviete si. 

To, samozrejme, môžete a určite je to lepšie ako si raz za čas spomenúť, že by ste niečo mali napísať.

Je však aj lepší nástroj: redakčný kalendár! 

Nie je to typický kalendár so štvorčekmi, dátumami, menami a sviatkami. Ide skôr o tabuľku, v ktorej sú zoradené jednotlivé články podľa času, kedy ich chcete publikovať. 

Výhodou redakčného kalendára však je, že okrem názvu článku a dátumu publikácie si doň môžete pridať aj stĺpce s ďalšími údajmi. Napríklad:

  • typ obsahu – článok, infografika s krátkym textovým popisom, video atď.,
  • typ článku – krátky, dlhý, návod, rozhovor…,
  • stav – či je publikovaný, rozpísaný, odovzdaný na pripomienkovanie a pod.,
  • nadpis – často sa líši od pracovného názvu článku,
  • stručný obsah – z neho by mal byť jasný účel/cieľ, ktorý chcete článkom dosiahnuť,
  • kľúčové slová (keywords, skratka KW),
  • deadliny – dátum publikácie som už spomenul, ale môžete pridať aj dátum napísania/odovzdania zo strany autora a pod.,
  • meno autora,
  • meta tagy – meta title, meta description, tvar URL,
  • cieľová skupina alebo persóna – každý článok píšete pre nejaký okruh osôb,
  • fáza nákupného cyklu.

Stĺpcov si môžete pridávať, koľko len chcete. Neprežeňte to však, lebo nakoniec zistíte, že namiesto písania celé dni iba vypĺňate redakčný kalendár.

Dôležité je, že vďaka redakčnému kalendáru budete mať všetky dôležité údaje k článku pokope. Z kalendára potom môžete ľahko a rýchlo spracovať zadania pre copywriterov/autorov či pre seba.

Redakčný kalendár môžete využiť na:

  1. plánovanie – to už som spomenul, 
  2. vyhodnocovanie úspešnosti – ak si pridáte ďalšie stĺpce s údajmi ako počet prečítaní, dočítaní či čas strávený na stránke (napr. z Google Analytics),
  3. vymýšľanie nových nápadov – môžete si ich zapisovať do samostatného hárka v rovnakom dokumente (ako ukazujem na príklade nižšie). 

Vytvorte si svoj redakčný kalendár

A kde taký redakčný kalendár vytvoriť? 

Spomínal som, že je to tabuľka, takže je to jasné: Excel. Alebo Open Office. Alebo Libre Office. 

Ja mám najradšej Google Sheets, čo je online tabuľkový editor, ktorý je súčasťou Google Docs. Tie sú zase súčasťou Google Disku. A ten môžete mať aj zadarmo.  

Ale dosť kecov, poďme si to ukázať v praxi. Dáta klientov nebudem zverejňovať, takže som pre vás vytvoril fiktívny redakčný kalendár blogu pre fiktívny e-shop superkosacky.sk.

V dokumente s redakčným kalendárom mám 3 hárky (karty):

1. hárok – Redakčný kalendár

Tu mám celý redakčný kalendár so všetkým potrebnými stĺpcami. 

Na stĺpce Typ, Kategória a Stav používam funkciu overenie údajov, takže len kliknem a vyberiem z rozbaľovacej ponuky – v prípade sĺpca Stav je to, či je článok publikovaný, rozpísaný, alebo ho mám ešte len napísať.

Nemusím to teda zakaždým vypisovať ručne. Jednotlivé stavy mám označené farbou, takže hneď vidím, koľko článkov je v akom stave. 

Rozbaľovaciu ponuku pomocou funkcie overenie údajov si môžete nastaviť aj pre iné stĺpce, kde budete mať iba obmedzený rozsah hodnôt. V Google Docs ju nájdete v menu údaje.

Ukážkový redakčný kalendár s náhľadom na rozpis jednotlivých článkov.
Na 1. karte mám zoznam článkov so všetkými potrebnými parametrami.

2. hárok – Zásobník tém

Ten sa mi hodí, keď si potrebujem zapísať nápad na tému. Ak nemám práve čas, neskôr sa k téme vrátim a doplním ďalšie parametre ako námet na obsah či cieľová skupina.

Tento hárok vyzerá v podstate tak isto ako redakčný kalendár, len tam nemám nepotrebné stĺpce ako dátumy či odkazy na články, ktoré už boli publikované. Nemusí tam byť napríklad ani autor, ak ste článok ešte žiadnemu nepriradili.

Ukážkový redakčný kalendár s tabuľkou pre nápady na témy.
Na 2. kartu si zapisujem nápady na témy.

3. hárok – Vysvetlivky

V ňom mám rozpísaný zoznam cieľových skupín s ich skrátenou definíciou. Hodí sa to, lebo potom nemusím zakaždým otvárať dokument s úvodnou analýzou, kde sme si tieto skupiny s klientom zadefinovali. 

Takisto tam mám rozpísané nákupné fázy, ktoré jednotlivým článkom priraďujem a typy článkov/obsahu, keďže tie sa môžu pri jednotlivých klientoch líšiť.

Ukážkový redakčný kalendár s vysvetlivkami.
Na 3. karte mám poznámky o cieľových skupinách, nákupných fázach a typoch obsahu.

Redakčný kalendár zadarmo na stiahnutie

Ak by som dočítal až sem, pomyslel by som si: „Kiež by ten redakčný kalendár niekto mal už spravený a dal by sa stiahnuť.“ 

Ak ste si to pomysleli aj vy, mám skvelé správy! 

Ja vám dám na stiahnutie ten môj. Len tak. Zadarmo. 

Nechcem za to nič, ale poteším sa, ak mi napíšete či a ako vám redakčný kalendár odo mňa pomohol.

A ak si neviete s firemným blogom rady, pomôžem vám s mojou službou Bezstarostný blog.

Šmakuje vám tento obsah? Zdieľajte ho a zvýšte jeho dosah:
Návrat hore