Freelanceri s transparentom. Obrázok generovaný AI.

2023: Liberté, egalité, professionnalité

Zhrnutia roka som doteraz nepísal, nebolo príliš o čom. V 2023 som však dostal pár kopancov do zadku, ktoré mi pripomenuli, že už je naozaj čas niektoré veci posunúť. Podelím sa teda s vami o to, čo a kam som posunul. A tiež o najväčšie výzvy na rok 2024. Práve tie vás asi najviac prekvapia.

Bližšie k vám vďaka presnejšie navrhnutým službám

Svoj web som prerobil na novú prehľadnejšiu verziu už v roku 2022. Nešlo však o jedinú zmenu – spolu s ňou som zamakal aj na dizajne služieb a na svojej osobnej značke. 

Tento rok som si uvedomil, že ponúkať normostrany textu nestačí a mnohí z vás hľadajú niečo viac. Najčastejšie ma oslovujete s požiadavkou naštartovať obsah na blogu na vašom e-shope alebo firemnom webe. 

Zriadil som preto novú službu Bezstarostný blog. V rámci nej vám pomôžem nastaviť kurz, ktorým by ste sa mali v rozbúrených vodách obsahového marketingu uberať. Potom:

  • nájdem vhodné témy, 
  • vytvorím redakčný kalendár so zadaniami,
  • na základe nich napíšem články. 

Články som v službe Bezstarostný blog usporiadal do balíkov – ak si ich objednáte viac vopred, zaplatíte za 1 článok menej. Rovnako to od 2023 funguje aj s inými článkami

Týmto sa chcem zamerať na dlhodobejšie spolupráce. 

Balíky článkov sú výhodné pre mňa aj pre vás, pretože získate:

  • nižšiu cenu, 
  • istotu, že budete mať moju kapacitu k dispozícii, 
  • kontrolu nad svojím rozpočtom,
  • viac času, ktorý by ste inak strávili dohadovaním so mnou a administratívou (faktúry, účtovníctvo…).

Ja zase budem vedieť, že mám prácu na dlhšie obdobie. Takisto strávim menej času dohadovaním s vami a administratívou (cenové ponuky, faktúry… ).

Kým niektorí zdražovali, moje ceny za články vďaka balíkom klesli – v najväčších balíkoch až o vyše 30 %.

Teší ma, že máte čoraz väčší záujem aj o content marketingové a copywritingové konzultácie. Mnohí z vás si chcú texty napísať sami, niekedy však potrebujete trošku „postrčiť“ správnym smerom. 

Ja som rád, že vám konzultáciami môžem pomôcť za zlomok toho, koľko by vás stáli texty odo mňa.

Našiel som svoju -osť

Ako hovorí Michal Pastier (nie, žltú knihu som si zatiaľ nekúpil), v rámci značky by sme mali hľadať svoju unikátnu -osť. Ja som okolo nej dlho našľapoval po špičkách, ale konečne som sa rozhodol. 

Moja -osť bude… teda je odbornosť. A profesionálnosť. 

Odbornosť ňou vždy bola, len som váhal, či sa prezentovať ako odborník na techniku. Teraz som si istý, pretože práve technické témy ma bavia najviac. Aj vo voľnom čase – baví ma sledovať, ako sa vyvíjajú technológie a skúmať do hĺbky, ako zariadenia fungujú. 

A čo tá profesionálnosť? 

Tá tam patrí tiež, pretože aj ňou sa chcem odlíšiť od ostatných „kolegov“, ktorí… povedzme, že majú zákaznícky servis na nízkej úrovni.

Nemyslím to v zlom, roky dozadu som bol taký istý. Iba mám pocit, že som už niekde inde.

V rámci osobnej značky som si zadefinoval firemné hodnoty

Áno, viem, znie to tak korporátne. Ak by som to mal povedať ľudskejšie – ujasnil som si, prečo robím to, čo robím a ako to chcem robiť. 

Mám 3 najdôležitejšie firemné hodnoty:

  1. Sloboda – Možnosť slobodne podnikať a slobodne sa rozhodnúť, s kým chcem spolupracovať. Takisto možnosť pre vás rozhodnúť sa, či chcete spolupracovať so mnou. Ak chémia nefunguje, nemá zmysel sa do niečoho nútiť.
  2. Férovosť – Férový a spravodlivý prístup k zákazníkom. Ochota priznať si, ak je niečo nad moje sily alebo niečom pose*iem. Ale aj férová odmena za dobre odvedenú prácu.
  3. Profesionalita – Profesionálna komunikácia, profesionálna práca, profesionálne procesy, konzistentnosť. Myslím, že som v tom o kúsok ďalej ako mnohí iní copywriteri. Ale stále to nie je dokonalé a pracujem na tom. 

A nie je náhoda, že som sa pri písaní revolučného nadpisu článku inšpiroval práve týmito hodnotami. Sú totiž základnými piliermi môjho podnikania. Budem sa ich preto držať aj v roku 2024.

V Bratislave Na volné noze

Keď som začínal s copywritingom a content writingom, snažil som sa nájsť podobne zameraných ľudí, od ktorých by som sa mohol niečo naučiť. Nielen v copywritingu, ale aj vo freelancingu a podnikaní na voľnej nohe. 

Zhruba v tom období napísal Robert Vlach bodku za poslednou vetou svojej knihy Na volné noze. Ak by som mal spomenúť iba jednu knihu, ktorá mi v živote najviac pomohla, bola by to práve táto.  

Na volné noze je niečo ako encyklopédia freelancingu. Čerpal som z nej v začiatkoch a nezapadá prachom ani dnes. Stále po nej siaham, ak potrebujem nájsť cestu k riešeniu každodenných problémov v podnikaní. 

Ak knihu Na volné noze ešte nemáte, určite si ju kúpte. Medzičasom vyšiel aj anglický preklad s názvom The freelance way a slovenský Na voľnej nohe (nečakaný názov, že?).

Ale iné som chcel. 

Na volné noze totiž nie je iba kniha. Je to veľká a silná komunita freelancerov, ktorí zdieľajú podobné pohľady na podnikanie, ale aj na život ako taký. 

Česku som dlho túto komunitu závidel a chystal som sa na jedno z ich pravidelných stretnutí. Nakoniec som nemusel. 

V septembri 2023 totiž Robert Vlach so svojim tímom usporiadal 2-dňové stretnutie freelancerov v coworkingu Nová Cvernovka. Bolo to v rámci turné Na volné noze na cestě. Prišli naň freelanceri z viacerých miest Slovenska, Česka či dokonca z iných krajín EÚ.

Konečne som sa cítil ako súčasť freelancerskej komunity.

Verím, že je to iba prvý krok a budem môcť prispieť k väčšiemu rozvoju freelancerskej komunity na Slovensku. Takej slovenskej Na voľnej nohe. Cítim, že to tu veľmi chýba. 

Moja maličkosť a zakladateľ projektu Na volné noze Robert vlach na stretnutí v coworkingu Cvernovka.
Moja maličkosť a zakladateľ projektu Na volné noze Robert vlach na stretnutí v coworkingu Cvernovka. Ospravedlňte tričko, ale bolo veľmi teplo a košeľu som v predchádzajúci deň stretnutia celú prepotil.

Už nepíšem pre Electrend

Rok 2023 bol pre mňa bohatý na nové spolupráce. Niektoré boli kratšie, ako by som chcel, iné trvajú dodnes. No a niektoré som musel odmietnuť, lebo sme si s potenciálnym klientom úplne nesadli.

Písal som najmä články, sem-tam som otextoval nejakú tú landing page alebo celú webstránku.

Venoval som sa témam ako:

  • silnoprúdové elektroinštalácie,
  • slaboprúdové elektroinštalácie, 
  • stavebné stroje,
  • automobily, 
  • kotly, tepelné čerpadlá a ďalšie prvky vykurovania, 
  • fotovoltické panely,
  • elektromerové rozvádzače. 

Niektoré spolupráce aj skončili. Napríklad Electrend – elektrotechnický magazín od firmy Legrand pre laikov, ktorí chcú stavať, prerábať alebo proste mať prehľad v najnovších trendoch v oblasti elektroinštalácií. 

Na Slovensku celkom unikátny projekt. Teším sa, že som mohol byť jeho súčasťou.

Spolupracoval som na ňom s agentúrou ContentFruiter takmer 5 rokov. Napísal som desiatky článkov, množstvo podkladov pre infografiku, 2 e-booky a dodal som desiatky námetov na nový obsah. Ďalšie čísla uvediem tu na blogu, v samostatnej mini-prípadovej štúdii venovanej práve tejto spolupráci.

Úspech Electrendu je, samozrejme, zásluhou celého tímu v ContentFruiter-i, ktorému prajem aj naďalej veľa úspechov. Áno, Electrend ide odteraz svojou vlastnou cestou, bezo mňa. 

Pýtate sa, čo to znamená pre vás? 

Dobrú správu – že sa mi znovu uvoľnila kapacita pre ďalšie spolupráce na rok 2024. Aj pre väčšie projekty.

Chystáte nejaký? Ozvite sa mi, kým sa moja kapacita neobsadí.

2024: žiadne školenia, žiadne kurzy, ale…

Tak sa mi vidí, že akonáhle sa nejaký copywriter trochu zviditeľní, začína okamžite prednášať, školiť, organizovať kurzy…

Chcel som napísať, že sa s kurzami roztrhlo vrece. V strede roka som si však dal predsavzatie, že sa budem vyhýbať klišé ako čert krížu. 

Nie je na tom nič zlé, len sa mi zdá, že je tých školení a kurzov nejako veľa. Ale asi je po nich dopyt.

Môj cieľ na 2024 je však omnoho jednoduchší: 

Ostriť pílu. Brúsiť hard skill. Proste, písať stále lepšie. 

Takisto chcem prispievať pravidelne na tento blog a posunúť môj projekt 111 tipov. Tipy odteraz nájdete na Instagrame – založil som pre ne samostatnú instagramovú stránku. Nezabudnite „dať follow“.

No a popri tom hard skilloch budem brúsiť aj nejaké soft skilly ako časový manažment a… komunikáciu. 

Áno, práve komunikácia je pre mňa najväčšou výzvou. Poviete si – veď rozprávať vie každý. Ale nie je to iba o tom. 

Vedieť komunikovať je dôležité, aby som:

  • vedel presne zistiť, čo odo mňa ako klient/klientka skutočne potrebujete,
  • pre vás mohol pripraviť najlepšie riešenie vášho problému, aj keď si možno myslíte, že ho poznáte,
  • vám mohol poskytnúť najlepší zákaznícky servis. 

Pretože práve to je poslaním mňa ako freelance copywritera. Nie chrliť denne desiatky normostrán generického textu.

Súhlasíte? Pozrite sa, ako vám môžem pomôcť:

Kliknutím prejdete na stránku s ponukou mojich služieb.

Šmakuje vám tento obsah? Zdieľajte ho a zvýšte jeho dosah:
Scroll to Top