7-minútový návod, ako písať články

7-minútový návod, ako písať články

Chcete začať s firemným blogom, no neviete, ako písať články? Napísal som pre vás krátky ucelený návod, v ktorom som zhrnul 6 najdôležitejších pravidiel. Sľubujem, že ho prečítate za 7 min, odstopoval som to.

1. Stanovte si cieľ článku a presvedčte sa, že ste ho splnili

V zadaniach, ktoré mi klienti posielajú, často neuvádzajú dôvod, prečo chcú článok vytvoriť. Cieľ článku je pritom najdôležitejšou súčasťou zadania. Podľa neho totiž vyberám tie správne výrazy, ktorými sa čitateľom prihovorím. Takisto volím konkrétne prednosti produktu či služby, na ktoré upriamim pozornosť, ale napr. aj dĺžku. 

Skôr, než sa opýtate, ako písať články, ujasnite si, čo chcete čitateľom povedať. Bez ohľadu na to, či budete písať článok na firemný blog, PR článok, tlačovú správu pre médiá alebo čokoľvek iné. Chcete im predstaviť novú službu? Ukázať, čo robíte lepšie ako konkurencia? Poradiť s riešením problému?

Po dopísaní si nezabudnite skontrolovať, či ste stanovený cieľ splnili. Ak neviete, ako na to, pomôžem vám v rámci služby plánovanie obsahu.

2. Píšte pre konkrétnu cieľovú skupinu

Mali ste niekedy pri čítaní článku pocit, že bol napísaný na mieru pre vás? Môže za to dôsledný výber cieľovej skupiny.

Zákazníkov môžete do cieľových skupín rozdeliť napr. podľa:

  • Problémov, ktoré riešia – Napriek tomu, že predávate jeden druh produktov či služieb, ich potreby môžu byť rôzne. 
  • Fázy nákupného procesu – Niekto sa už môže rozhodovať, aký kotol kúpi. Iný hľadá porovnanie kotla a tepelného čerpadla. Ďalší iba premýšľa, ako zníži účet za vykurovanie.

Cieľovej skupine prispôsobte obsah článku, najmä spôsob vyjadrovania. Inak by ste sa rozprávali s dôchodkyňou, ktorá žije sama a trápia ju účty za energie, inak s otcom rodiny, ktorý stavia dom svojpomocne a uvažuje, čím je najlepšie kúriť. 

Správne definované cieľové skupiny sú jedným zo základných kameňov marketingovej stratégie. Ich počet závisí od šírky záberu vášho podnikania i od ďalších okolností. O tom niekedy potom. 

Nateraz postačí, ak si zapamätáte, že by ste nikdy nemali písať pre všetkých naraz.

Ľudia majú rôzne potreby. Jedno z najdôležitejších pravidiel, ako písať články, teda znie: Nikdy nepíšte pre všetkých naraz.
Ľudia majú rôzne potreby. Jedno z najdôležitejších pravidiel, ako písať články, teda znie: Píšte pre konkrétnu cieľovú skupinu, nie pre všetkých naraz.

3. „Rozprávajte“ sa s čitateľmi

Mnohí autori si udržujú od čitateľov zbytočný odstup. Príliš často používajú trpný rod („vyrábajú sa“ namiesto „vyrábame ich“) či 1. osobu jednotného čísla („vypínač zapojíme“ namiesto „vypínač zapojte“). Neraz ich tiež zahlcujú zbytočnou „textovou vatou“ bez informačnej hodnoty namiesto toho, aby išli priamo k veci. 

Vy však nechcete ľuďom iba predhadzovať informácie. Chcete im ukázať, že vás zaujímajú ich problémy a že pre nich máte riešenie. 

Neuvažujte teda, ako písať články, ale ako nadviazať s čitateľom dialóg. Prihovorte sa mu v 2. osobe tak, ako keby ste sa s ním rozprávali z očí do očí. Ak si chcete overiť, či váš text bude fungovať, prečítajte si ho nahlas. Predstavte si pri tom, že ste v koži potenciálneho zákazníka, ktorému tieto slová adresujete.

4. Udržte pozornosť čitateľov

Výskumy ukazujú, že v modernej digitálnej dobe dokážeme udržať pozornosť čoraz kratšie. V dôsledku toho návštevníci webových stránok čítajú v priemere iba 28 % ich textu. Výskum Microsoftu hovoril o 8 sekundách pozornosti, iné zdroje udávajú, že záleží na type činnosti.

Väčšina z nich sa však zhoduje, že ak chcete, aby ľudia vaše články čítali do konca, budete musieť o ich pozornosť bojovať. Dajte si teda veľký pozor, aby ste písali stručne, zrozumiteľne a konzistentne.

Ďalšie tipy, ako písať články, ktoré udržia pozornosť čitateľa:

  • rozdeľte text na časti pomocou podnadpisov,
  • používajte krátke odstavce, nebojte sa ani tých s 1 – 2 vetami,
  • zvýraznite dôležité časti tučným písmom, 
  • zopár najdôležitejších myšlienok vyčleňte do samostatného textového boxu s odlišným pozadím alebo orámovaním,
  • usporiadajte dáta do zoznamov, tabuliek, grafov či diagramov, 
  • nezabudnite na obrázky alebo fotografie, hoci aj ilustračné,
  • mnohí ľudia uprednostňujú video pred textom, zhrňte doň to najdôležitejšie a pridajte odkaz naň na začiatok článku.

5. Vymyslite chytľavý titulok

Rovnako ako na prvom rande, aj v prípade článkov platí, že prvý dojem urobíte iba raz. Pri článkoch zaň však nie je zodpovedný pekný úsmev ani luxusný parfum, ale titulok. Práve od neho závisí, či sa návštevník webu prekliká až ku konkrétnemu článku a či vôbec bude čítať ďalej. Podobnú rolu hrá titulok aj v novinách, časopisoch a ďalších tlačovinách. 

Titulok by teda mal zhrnúť obsah článku výstižne, no zároveň atraktívne. Dosiahnete to takto: 

  • používajte slovesá, sú nositeľmi deja,
  • ak je to možné, ozvláštnite titulok číslom,
  • vyhnite sa všeobecne známym faktom, 
  • škrtajte – čím kratší a údernejší titulok, tým lepšie.

Podrobný návod, ako na titulky, nájdete napr. v článku 17 unikátnych tipov na vytvorenie úspešného titulku. Ešte obsiahlejší návod spísal Neil Patel v článku The Definitive Guide to Writing Headlines, that doesn’t suck.

Je pravdou, že titulok by mal byť pre oči niečo ako magnet, nerobte z neho však návnadu (clickbait). Clickbaitové titulky nájdete často v bulvárnych médiách, ktoré si chcú zvyšovať čítanosť za každú cenu. Neváhajú vás pritom pobúriť či šokovať. V samotnom článku sa nakoniec dozviete, že informácia nie je až taká horúca, ako titulok sľuboval. 

Z času na čas vám citlivo napísaný clickbait môže pomôcť. Ak budete na takéto návnady chytať čitateľov pravidelne, vaša dôveryhodnosť v ich očiach výrazne klesne.

Ako písať články? Takto určite nie. Nepoužívajte v titulku clickbaity.
Typický clickbait. Nakoniec sa v článku dozviete, že spomínané druhy rýb nie sú pre človeka nebezpečné.

6. Nezabudnite na záverečnú výzvu na akciu (call to action)

Ak píšete článok, ktorý má (či už priamo alebo nepriamo) propagovať vaše produkty a služby, nezabudnite čitateľov vyzvať na akciu. V angličtine sa označuje pojmom call to action alebo skratkou CTA. 

Výzvou môže byť napr. odkaz vo forme tlačidla či bežného textu. Ten môže smerovať na stránku konkrétneho produktu, kontaktný formulár, článok s podobným obsahom a pod. Môže však ísť aj o e-mailovú adresu, tel. číslo, fyzickú adresu alebo nejaké posolstvo (napr. „Príďte si s nami zatrénovať každý utorok na Hollého 5.“ alebo „Voľte číslo 7!“).


Čitateľovi musí byť po dočítaní jasné, čo má urobiť ďalej a často očakáva, že ho budete po nákupnej ceste viesť. Nenechávajte ho preto blúdiť ako stratenú ovcu a ukážte mu smer do vášho košiara.

Stále neviete, ako písať články? Poradím vám, ako na to

Ani ja som nenaučil, ako písať články za 5 minút. Využívam svoje dlhoročné skúsenosti s písaním článkov pre firemné magazíny a blogy, popisov produktov a kategórií pre e-shopy či textov pre weby. 

Ak ste sa pri písaní zasekli, poradím vám v rámci online konzultácie. Alebo to napíšem za vás.

Šmakuje vám tento obsah? Zdieľajte ho a zvýšte jeho dosah:
Scroll to Top